Hogyan legyél produktív? - A TO-DO listák hatalma

 

    A TO-DO lista fantasztikus dolog. Tökéletes kezdet egy produktív élet felé, amit könnyen átalakíthatsz a te igényeidnek megfelelően. Most megmutatom, hogy nekem mi vált be, de ez kedvedet ne szegje abban, hogy te is kísérletezz! Nyugodtan egyszerűsíthetsz vagy bonyolíthatsz a rendszeren, a lényeg az, hogy belőled hozza ki a maximumot!


    Nagyon sokáig én se tudtam hatékonyan beosztani az időmet. Akadtak napok, amikor úgy éreztem én vagyok a világ megváltója és készen állok elfoglalni akár két egész kontinenst is. 

Aztán a hét többi napját az ágyamban töltöttem, az internet misztikus bugyrait járva...


    Ez az állapot nem tartható. Szerettem volna megtalálni a módját, hogyan alakítsam át az életemet olyanra, ahol minden napnak van értelme. Így botlottam bele a tennivalók, az az a TO-DO listákba.


Szóval ha:


- Mindig elfelejted, amit éppen csinálnod kellene és azzal megy el az időd nagy része, hogy megpróbálsz rá visszaemlékezni.


Vagy...


- Tudod, hogy mit kellene csinálnod, de azt nem, hogy hol kezd el, mert annyi minden van a tányérodon. (Pedig a teendőid svédasztaláról gourmet mód kell válogatnod!)


Vagy...

 

- Nincs motivációd arra, hogy elkezd vagy befejezd a teendőidet. 


Akkor gratulálok, ezt a posztot csak Neked írtam. Kérlek tarts velem és hagy mutassam be neked a TO-DO listák hatalmát.


    A “TO-DO” magyarra fordítva tennivalókat jelent, de szeretem ezt az egyszerű, ritmusos megfogalmazást, úgyhogy a továbbiakban is így fogok rá hivatkozni.


    Nekem több féle TO-DO listám is van. Írtam 1 éves tervet, ahol minden hónapra osztottam egy célt.

Vasárnaponként lejegyzem a feladataimat a jövőhétre. Mielőtt pedig ágybabújnék felírok néhány dolgot másnapra, amit aztán reggel kiegészítek.


Mit szeretek a TO-DO listában? 

    Számomra nincs motiválóbb érzés, amikor boldogan húzhatok le egy feladatot a TO-DO listámról. Olyan appot használok, ahol egy gombnyomással kipipálhatom a pontot, ami aztán autómatikusan a lista aljára kerül, ezzel is segít, hogy csak a rám váró feladatokra koncentráljak, azokat tartsam szem előtt.


   Az is mérhetetlenül nagy nyugodtságot ad ha tudom, hogy minden fel van írva, nem csúszhatott ki a fejemből semmi. Szorongással tölt el, amikor nem emlékszem a feladataimra. Ilyenkor aztán kapkodhatok össze-vissza, amitől hamar elfüstöl az agyam. Nos, a TO-DO lista erre is egy csodás gyógymód. Könnyen rendszerezni tudom a gondolataimat bármilyen bonyolultabb szisztéma nélkül.


   Szeretem magam előtt tartani a listámat. Naponta többször is átfutom, ami jelentősen növeli a motivációmat és elég energiát ad ahhoz, hogy sikeresen elvégezzek mindent. (Ez bármelyik listámra igaz. Az évesre, havira, hetire és napira egyaránt.) Folyamatosan emlékeztet a céljaimra, ahova el akarok jutni az életben, ezzel pedig meg is kaptam a szükséges löketet.



Hogyan teheted hatékonyabbá a TO-DO listát?

    Többen említették, hogy nekik nem vált be ez a módszer különböző indokok miatt. A leggyakoribb probléma az volt, hogy egyeseket inkább frusztrál ha látják azt a rengeteget dolgot, amit egy nap kell(ene) megcsinálniuk, ahelyett hogy cselekvésre ösztönözné őket. Ezzel nincs semmi baj! Kétségbeejtő lehet látni a feladatok végtelen sorát, ezt aláírom.


    Itt van néhány tipp, hogy én hogyan oldottam meg ezt a zavart a rendszerben. Figyelmeztetlek: nem lesz elég a listádon változtatni, agyban is át kell állnod egy más fajta gondolkodásra a száz százalékos eredményért!


    1.Minden, amit a TO-DO listámra írok, a lehető legegyszerűbben van megfogalmazva.


Például: 

Elhatározod, hogy ki szeretnéd takarítani a szobádat. Ahelyett, hogy azt írnád a listára “kitakarítani a szobámat” szedd szét!

 “Levinni a mosatlanokat” 

“Felseperni”

“Kiporszívózni” 

“Összehajtani a ruhákat” 

Máris könnyebben hangzik ezek közül valamelyiket megcsinálni, ugye? 

A nehéz, nagy feladatok mindenkit megrémisztenek. Alakítsd át őket úgy, hogy egyszerűnek hassanak, és gond nélkül veszed majd rá magadat bármelyikre.


    2.Van az a pénz, amitől minden lehetséges.


    Jutalmat mindenki szeret kapni. Ha valami jár az erőlködéseinkért, sokkal több kedvvel kezdünk neki, ez tény.


Én ezt ráhúztam a TO-DO listáim rendszerére is. 


    Híres emberek nyilatkoztak például arról, hogy számukra mennyire fontos reggel megágyazni. Nem olyan nagy dolog, mi? Akár csak megigazítod a párnákat, a takaródat és voilàmár kész is! Akkor miért ilyen lényeges pontja ez a reggelnek?

Egyszerű pszichológia az egész. Miután reggel kikelsz az ágyból és egyből beveted azt, úgy ülhetsz le a reggeli kávédhoz, hogy máris csináltál valami hasznosat. 


    Ezt az ötletet alapul véve én folyton “jutalmakkal” rakom tele a listámat. Ahogy már említettem, imádok elvégezni valamit és lehúzni azt a tennivalókról, ezért szoktam olyan tevékenységeket felpakolni a TO-DOra , amiket amúgy is megcsinálnék. 


Például: 

Gyűlölök korán kelni, számomra ez kínszenvedés. Éppen ezért, ha egy fájdalmas időpontban kell elkezdenem a napot, simán felírom a listára, hogy “felkelni”. Őszintén mondom, ez annyi motivációt ad az ébrenlétem első perceiben, hogy onnantól egész nap megállíthatatlannak érzem magam.

Minél több dolgot pipálok ki, annál motiváltabb vagyok, úgyhogy rengeteg ilyen “jutalompontot” szoktam beiktatni. Ezzel csapom be az agyamat, hogy máris teljesítettem valamit, ergo produktív vagyok.


    Plusz Tipp: Az átláthatóság végett, igyekszem idősorrendbe írni az egyes pontokat. Soha az életben nem leszek képes követni egy percről percre beosztott időtervet. De az által, hogy nagyjából leírom egymás után a terveimet, már körvonalazódik bennem a napom íve. Úgyhogy a TO-DO listáról azt is el lehet mondani, hogy egy fajta időtervezőnek is használható.

Hogyan kezdj neki? 

    Amikor elkezdesz TO-DO listát gyártani, ne pakolj rá mindent egyből, hiszen még azt sem tudod, mire vagy képes. (Azon kívül, hogy MINDENRE.)


    Ahelyett, hogy már az első napon legszívesebben elfoglalnád egész Európát, kezdj kicsiben vagy írj fel olyan dolgokat, amiket már ezer éve halogatsz. Mondjuk kitakarítani a konyhát? Elkezdeni egy új hobbit? Utánanézni valaminek? Itt az idő.


    Azért is ajánlatos kevés dologgal kezdeni, mert így kisebb az esélye annak, hogy csalódsz a rendszerben vagy akár saját magadban. Fontosak a reális elvárások, ne akarj egy nap alatt csodát tenni. (Ez a későbbiekre is igaz.)


    Ha az első nap jól teljesítettél, legközelebb írhatsz több dolgot, de figyelj rá, hogy ne használd el az összes energiádat egyetlen napon. Összességében többet fogsz elérni, ha hosszabb ideig egyenletes erőbedobással haladsz, mintha kilengő tendenciát mutatnál.

  

    Remélem sikerült annyira inspirálóan hatnom rád, hogy már a poszt olvasása közben megfogalmaztál néhány pontot, amit rá szeretnél firkantani a Te, saját TO-DO listádra. Ha ez így van, ne habozz! Mindent írj fel, amit teljesíteni szeretnél és láss neki! Hiszen ki fog dolgozni az álmaidért helyetted? 


    Nagyon szépen köszönöm, hogy elolvastad a mai blogposztot! Ha tetszett, és már úgyis idekeveredtél, akkor mindeképpen ajánlom, hogy nézz még szét, mert rengeteg hasonló (illetve tök más) témában találsz bejegyzéseket. Valami olvasnivalód úgyis lesz. Szép napooot! 

Katt a képre





Itt is megtalálsz:

Instagram:




Megjegyzések